In mijn pedagogisch werkplan heb ik zo goed mogelijk proberen te verwoorden hoe ik omga met alle dagelijkse zaken. Dit kunt u lezen door op onderstaande link te klikken.

Pedagogisch werkplan Duimelotje gastouderopvang

 

Heel kort samengevat houdt dit het volgende in:

Ik zal er altijd voor proberen te zorgen dat ook uw kind zich bij mij thuis voelt; ieder kind is anders en ieder karakter mag gerespecteerd worden. Ik vind het belangrijk dat kinderen voelen dat ze mij kunnen vertrouwen. Dat ik hen steun en indien nodig troost kan bieden. Maar ook dat ik hen probeer “uit te dagen” om zich te ontwikkelen. Om dit goed te kunnen doen, vind ik het belangrijk dat er tussen mij en de ouders een open en directe communicatie is.

Natuurlijk voldoe ik aan de eisen van de Wet Kinderopvang van de overheid; ik sta in het landelijk register kinderopvang ingeschreven en ik werk samen met een erkend gastouderbureau die ontwikkeling van de gastouder zelf ook belangrijk vindt. Dit betekent dat u als ouder ook in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag.

 

Kiki erkend gastouderSinds maart 2015 ben ik ook officieel erkend Kiki gastouder. Dit is een ontwikkelingsprogramma waarin Kiki de beer centraal staat. Samen met Kiki behandelen we elke maand een nieuw thema waarin aandacht is voor motorische ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, spraak- en taalontwikkeling en rekenprikkels. Dit programma is geschikt voor kinderen vanaf 3 maanden tot 4 jaar. Maar ook iets oudere kinderen vinden het erg leuk om met Kiki te “werken”.

 

Dagindeling

Bij de dagindeling houd ik rekening met een vaste structuur van eet- en drinkmomenten. Halverwege de ochtend zitten we samen aan tafel te drinken en fruit te eten. Meestal wordt dit gecombineerd met het zingen van liedjes. Omdat veel kindjes begin van de middag slapen, probeer ik ergens in de ochtend een activiteit buiten te organiseren (wandelen, naar een speeltuintje, boodschappen doen, naar de Warande). Rond twaalf uur eten we samen boterhammen en rond drie uur drinken we weer wat en eten we een tussendoortje.

Tussen bovenstaande momenten in probeer ik ook te zorgen voor knutselactiviteiten (kleuren, tekenen, schilderen, kleien, plakken etc.). De activiteiten zijn zoveel mogelijk onderdeel van het VVE programma van Kiki, maar we doen ook zeker andere (spontane) dingen! Buiten al deze activiteiten (die vooral leuk moeten zijn voor de kinderen!), krijgen de kinderen ook zeker voldoende gelegenheid om zelf te spelen of rustig (samen) een boekje te lezen.

20140130_155630

20150125_124326